Eigen onderneming starten

Wij denken met u mee en geven u waardevol advies o.b.v. 17 jaar ervaring

Hoe start u een eigen onderneming?

Wat moet u doen om een eigen onderneming te starten?

Eigen onderneming starten idee

Waar haal ik mijn ideeën vandaan?

Een goed idee voor een eigen onderneming is natuurlijk cruciaal. Een idee bedenken kan op verschillende manieren. Vaak begint het beste idee met hoe kan ik iemand een dienst bewijzen. Ook de oplossing kunnen bieden voor een (terugkomend) probleem of irritatie heeft vaak tot een succesvolle onderneming geleid. Of denk bijvoorbeeld eens aan wat een succes in het buitenland is en iets wat we in Nederland (nog) niet kennen. 

Bekijk de actualiteiten. Probeer zoveel mogelijk artikelen te lezen in kranten of tijdschriften etc. Bezoek websites die gaan over de branche/ sector waarin u uw bedrijf zou willen beginnen. Kijk af en leer van uw concurrentie. Ook relevante televisieprogramma’s en de radio kunnen soms helpen. U kunt uzelf eventueel ook opgeven voor verschillende nieuwsbrieven. Via social media zoals Facebook en Twitter kunt u op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen van bedrijven waar u ideeën uit kan halen.

Het kan ook zijn dat u tijdens het reizen tot een idee komt. Misschien ziet u in een andere stad of land wel een idee wat in Nederland goed effect kan hebben.

Koppel uw idee aan dingen waar u goed in bent en wat u leuk vind. Wat zijn uw  interesses. Waar zou u uw geld aan uitgeven en hoeveel, dan zal uw klant dat o.b.v. uw onderbouwing dat ook doen.

Hoe start ik een bedrijf

Waar moet u mee beginnen?

Een bedrijf starten begint u door onderzoek te doen naar uw mogelijkheden. Bespreek uw ideeën met vrienden en familie en vraag hen naar hun oprechte feedback voor verbeteringen. Ga vervolgens bezig met uw ondernemingsplan. De volgende stap is het onderzoeken van de markt. Doe onderzoek naar wie uw klanten zijn (uw doelgroep) en hoe u hen het beste kan bereiken. Bepaal daarna uw strategie en zet dan uw product of dienst in de markt.

In een financieel plan gaat u kijken naar hoeveel geld u nodig heeft en naar waar en hoe u dit kunt verkrijgen. Onderzoek en onderbouw de haalbaarheid van uw bedrijf. Zo krijgt u inzicht in de slagingskansen van uw bedrijf. Bedenk ook een goede bedrijfsnaam, een naam waarbij de mensen meteen uw bedrijf herkennen. Controleer ook de domeinnaam van uw website. De volgende stap is het kiezen van een rechtsvorm.

Zorg dat uw administratie voldoet aan alle eisen.  En denk na over gaat u het zelf doen of laat u iemand anders uw administratie doen. Bewaar alle facturen en bonnetjes van gekochte spullen of uitgaven. Denk na over de / uw algemene voorwaarden en verzekeringen. Zo krijgt u te weten wat uw rechten en plichten zijn tussen u en de klant. Dit kunnen verzekeringen zijn voor uw bedrijf, maar ook persoonlijke verzekeringen voor bijvoorbeeld inkomstenverlies als gevolg van ziekte. Voldoen aan de wettelijke eisen is een belangrijk onderdeel. Zoek uit of er bepaalde eisen of vergunningen gelden binnen uw branche. En check het bestemmingsplan. U kunt ook altijd bij de Kamer van Koophandel (KvK) terecht voor hulp en tips. Ook kunt u terecht voor bijv. een voorbeeld ondernemingsplan. 

De laatste stappen zijn het inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en het vinden van klanten. Schrijf uw bedrijf in bij de KvK. Zorg dat u een goede website heeft voor uw bedrijf en goede reclame/ promotie maakt op social media. Wilt u hulp ? Wij helpen u graag (en sturen u heus niet gelijk een factuur). Bel of mail gerust wij staan graag voor u klaar. 

Eigen onderneming starten vanuit huis

Gelden er regels voor?

Wilt u een eigen onderneming starten vanuit huis? Dan is het eerst belangrijk of het bestemmingsplan wel door de gemeente wordt goedgekeurd en of het toegestaan is. Het aanvragen kan bij elke gemeente verschillen.

Bedrijfsmiddelen die u thuis gebruikt zijn niet automatisch meeverzekerd via de privé-inboedelverzekering. De verzekering zal dus ook onderscheid maken tussen zakelijk en privé. U zal ook te maken krijgen met inkomstenbelasting en btw. Als u bijvoorbeeld een huurwoning heeft dan zou u rekening moeten houden met de huurovereenkomst.

Iedere ondernemer moet verplicht een zakelijke administratie op zetten, ook als u vanuit huis werkt. U kunt ervoor kiezen om de administratie zelf te regelen, maar u kunt de zakelijke administratie ook laten doen door een boekhouder of accountant. Het openen van een zakelijke rekening is een goede eerste stap. Zo heeft u goed zicht op alle inkomsten en uitgaven en zo voorkomt u moeilijkheden bij de administratie.

Een huis is in de eerste instantie niet bedoeld als bedrijfshuisvesting, maar om in te wonen. Vaak wordt het uitoefenen van beroepen aan huis wel toegestaan. Er gelden echter wel regels voor een bedrijf aan huis. Dus het is belangrijk om daar naar om te kijken.

Vaak zijn de onderstaande regels van toepassing.

-       Er mogen geen klanten in uw woonhuis komen.
-       Er mag geen overlast zijn van uw werkzaamheden.
-       In uw huis moet u een ruimte hebben dat als kantoorfunctie kan dienen.
-       Een klein deel van uw woning mag gebruikt worden voor                   bedrijfsactiviteiten zoals; de zolder of studiekamer.

NB: Het is vaak moeilijker om uw bedrijf te vinden als u vanuit huis werkt. Zorg er daarom voor dat u in ieder geval een goede maar ook professionele website hebt voor uw bedrijf.

Eigen onderneming starten naast een baan

Wat zijn de gevolgen?

Wilt u een bedrijf starten naast uw baan? Dan gaat u dus parttime ondernemen. Dit gaat waarschijnlijk en hopelijk in overleg met uw werkgever. U zult uw plannen met uw werkgever moeten bespreken en bekijken of uw (huidige) contract dit toestaat. Want als de uren bij uw werkgever gaan veranderen zal dit wel moeten worden goedgekeurd.

Het parttime ondernemen zal u (zeker in het begin) meer tijd gaan kosten. Dat hoeft niet negatief te zijn natuurlijk, want als dit resulteert in veel opdrachten of klanten dan geeft dit alleen maar aan dat uw bedrijf goed loopt. 

De kans dat uw werkgever het goedkeurd is natuurlijk groter als uw bedrijf niet botst met die van uw werkgever. Het is waarschijnlijk niet de bedoeling dat u precies hetzelfde als uw werkgever gaat doen. Is dit wel het geval vergeet uw werkgever dan niet te vragen naar een concurrentie- of relatiebeding.

Een bedrijf starten zonder startkapitaal

Is dat mogelijk?

Een bedrijf starten zonder startkapitaal is meestal niet de makkelijkste manier. Om te beginnen is het van belang dat een geldschieter uw ondernemingsplan goedgekeurt. Of als u het zonder liquide middelen wil beginnen uw plan duidelijk en stap voor stap uitvoerbaar is. Laat er zoveel mogelijk mensen met verstand van zaken naar kijken en zet vervolgens uw koers uit

Maak reclame door het schrijven van bijvoorbeeld een blog of een (e)boek. Als uw (e)boek goed is kunt u deze tegen een mooie prijs verkopen. Start u uw bedrijf in uw eigen huis, dan scheelt dit natuurlijk huurkosten in de beginfase.

Branchegenoten en investeerders kunnen u goed helpen. Alleen is dit niet zonder risico’s. Het is natuurlijk van belang dat u uw investeerders terugbetaalt van de winst die u maakt. Uw branchegenoten kunnen u vaak het best helpen met nieuwe of bestaande goede ideeën.

Zelf al uw administratie en boekhouding doen is een handige optie als u een onderneming wil starten zonder (start)kapitaal.

Kosten

Een bedrijf starten en de opstartkosten

Alle kosten op een rijtje

Als u met uw bedrijf wilt beginnen is het verplicht dat u uzelf eerst inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een inschrijving kost c.a. 60 euro. Kijk goed naar welke eenmalige, incidentele en structurele kosten u straks heeft en bepaal aan de hand daarvan uw  startkapitaal. Daarnaast is het hebben van een gevulde spaarrekening voor onvoorziene uitgaven erg verstandig. Het hebben van een startkapitaal is verstandig omdat het in de meeste gevallen erg lastig is om in het eerste jaar winst te maken. Een thuiskantoor is aan te raden wanneer u uw bedrijf aan het oprichten bent. Zo bespaart u huurkosten.

Ook heeft u te maken met administratie en bedrijfs of persoonlijke verzekeringskosten. Natuurlijk kunt u in het begin zelf de administratie doen maar u wilt het wel laten nakijken bijvoorbeeld door een boekhouder of accountant. (NB Tip: Een goede accountant verdient zichzelf vaak wel weer terug) De verzekeringen en de kosten daarvan horen ook bij een eigen onderneming. Wanneer u een eigen bedrijf heeft en afhankelijk bent van de inkomsten daaruit dan is pensioensopbouw en de te betalen premie daarvoor ook een niet te vergeten kostenpost. Ten slotte willen we u er ook op wijzen dat er kosten zijn voor het promoten van uw bedrijf. Basis is uiteraard een professionele website - visitekaartjes en een effectief logo. Goede en relatief goedkope manieren van promoten zijn o.a. de inzet van social media. 

NB: Wilt u hulp ? Wij helpen u graag (en sturen u heus niet gelijk een factuur)  Bel of mail gerust wij staan graag voor u klaar. 

©2019 SmartStartersPakket.nl - Initiatief van reclamebureau Defero