Marketingcommunicatieplan

Marketingcommunicatieplan voor meer omzet.

Hoe ziet een marketingcommunicatieplan eruit?

Marketingcommunicatieplan in 7 stappen

1: Wat is de reden?

Hierbij kijk je naar wat de reden is. Hoe is de toestand van jouw onderneming in het heden. Zijn er dingen waar je ontevreden over bent. Of dingen die beter kunnen. En welke situatie je wilt bereiken.

2: Wat is de doelgroep?

Wat wordt jouw doelgroep? Aan wie wil je jouw product verkopen of aan wie wil je een dienst verlenen? En hoe gaat je jouw bedrijf aan jouw doelgroep voorstellen?

3: Wat is het doel?

Wat wil je bereiken? Zorg ervoor dat je weet wat je jouw doelgroep wilt gaan aanbieden. Wat wil je hen vertellen? 

4: Welke middelen?

Welke middelen ga je gebruiken om bijvoorbeeld jouw doelgroep te bereiken? Dat kan zijn bijvoorbeeld door een website of door social media promoties. 

5: Wat is het budget?

Hoeveel heb jij tot jouw beschikking? Investeer jouw geld op de juiste manier in jouw plan. Maar zorg dan voor een goed marketingcommunicatieplan.

6: De planning.

Wanneer ga je wat doen? Welke middelen ga je op welk moment gebruiken? Maak een duidelijke planning van jouw plannen. 

7: De evaluatie.

Wat is het resultaat van het plan? Heb je jouw doel behaald? Zorg dat in de toekomst alles nog beter kan worden uitgevoerd dan nu.

hoe zorg je voor meer omzet met een marketing en communicatieplan?

Goede vindbaarheid > Nieuwe klanten > Meer omzet!

plan

Wanneer je meer omzet wilt heb je meer klanten nodig. Meer klanten komen door bijvoorbeeld een goede website en goede promotie. Met een goed marketingcommunicatieplan kan je zien hoeveel winst er kan worden behaald in een periode. Je kunt op basis daarvan kijken wat je kan verbeteren. Het publiceren van online teksten (blogs) verbeterd de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw website wat kan leiden tot meer klanten en dus meer omzet. Het communicatiedeel bij dit plan zal zijn; wat is de informatie die je in jouw website zet? Waarmee wek jij de klant zijn/ haar interesses?

Hoe bereikt je jouw doelgroep met een marketingcommunicatieplan?

Een marketingcommunicatieplan help je met jouw doelgroep bereiken.

Bij het marketingcommunicatieplan heb je te maken met twee doelgroepen; de marketingdoelgroep en de communicatiedoelgroep. De marketingdoelgroep bestaat uit jouw daadwerkelijke klanten en de communicatiedoelgroep bestaat uit mensen/ klanten die je wilt bereiken met het marketingcommunicatieplan. 
Bij een goed marketingcommunicatieplan heb je een strategie nodig. Die strategie bepaal je door duidelijke doelstellingen op te stellen. Aan de hand van jouw doelgroep kan je jouw doelstellingen bepalen. De doelstellingen moeten SMART geformuleert worden; (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden). De doelstellingen zullen een duidelijker beeld geven in wat je gaat bereiken en hoe je dit wil gaan bereiken en dat is gericht op jouw doelgroep.

Je hebt een duidelijke boodschap voor jouw doelgroep. In deze boodschap wordt er een belofte aan de klanten gemaakt. Verder moet er een een duidelijk beeld zijn over hoe jij als bedrijf iets voor jouw klanten gaat beteken. 

Wanneer je jouw plan tot uitvoering gaat brengen is het belangrijk om te weten wat voor marketingcommunicatie-instrumenten je gaat gebruiken om jouw klanten te bereiken. Een tijdsplanning voor duidelijkheid over welk middel je gebruikt en voor hoe lang je het gaat gebruiken. 

©2019 SmartStartersPakket.nl - Initiatief van reclamebureau Defero