Marketingplan

Een marketingplan is belangrijk voor jouw bedrijf zodat je weet wat jouw strategie is.

Een simpel marketingplan voor kleine bedrijven. 

Wat staat er in een marketingplan van een klein bedrijf?

de 7 stappen van een marketingplan

1. Een samenvatting maken voor de reden van het opstellen van een marketingplan. Bedenk aan wie je jouw product of dienst verkoopt. Welke technieken je gebruikt voor de verkoop. En ten slotte wat voor doel jij voor ogen hebt. 

2. Een analyse maken van het bedrijf waarin staat hoe de financiën ervoor staan, wat de productkenmerken zijn, hoe er wordt gewerkt en hoe het bedrijf in elkaar zit. 

3. De doelgroep uitkiezen. Onderzoek alles uit over jouw doelgroep. Waar is de doelgroep het meest actief? Is dat online of offline? Wat verdiend de doelgroep en wat zijn hen interesses?

4. Onderzoek de markt. Kijk naar jouw concurrentie. Hoe kan jouw bedrijf deelnemen in de markt. En hoe doen andere bedrijven hun sales en hoe bereiken zij hun klanten? 

5. Maak een SWOT-analyse. In een SWOT-analyse beschrijf je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van jouw bedrijf. Wanneer je dit heeft gedaan heb je alle verwachtingen op papier en weet je hoe je jouw zwaktes kan verbeteren en jouw bedreigingen kan tegenstrijden. Ook weet je dan hoe je jouw sterktes nog kunt vebeteren en hoe je jouw kansen kan gebruiken.

6. Strategie en doelen. Hoe ziet jouw strategie eruit? En wat zijn jouw doelen? Wat wil je bereiken? Bepaal een duidelijke strategie op basis van jouw doelen zodat je weet wat je te wachten staat. 

7. Het plan tot realiteit brengen is de laatste stap. Gebruik jouw marketingplan voor jouw verkoop en het werven van klanten. 

Let je goed op jouw concurrentie bij het maken van een marketingplan?

De basisonderwerpen van een simpel marketingplan voor kleine bedrijven.

Een marketingplan voor een opstartend klein bedrijf lijkt een moeilijke opgave, maar het is eenvoudiger dan je verwacht. Wanneer je een klein bedrijf hebt houdt je vooral rekening met de concurrentieanalyse in het marketingplan, omdat je dan veel grote concurrenten hebt. Een simpel marketingplan voor kleine bedrijven bestaat uit: een SWOT-analyse, doelgroep onderzoek, marketingstrategie, marktonderzoek en een kijk naar hoe je het netwerk gaat gebruiken,  zoals een website.

Wat staat er in een marketingplan?

Een website is een belangrijk onderdeel van promotie wanneer je een eigen bedrijf hebt.

In een online marketingplan van kleine bedrijven komen voor: een website en social media promoties. Een website omdat een klein bedrijf via een professionele website snel nieuwe klanten kan werven. Hetzelfde geldt voor social media. Daarop kan je veel en snel nieuwe klanten bereiken. In het marketingplan staat dan; hoe je de SEO moet toepassen op jouw website en welke informatie er op de website komt te staan.

©2019 SmartStartersPakket.nl - Initiatief van reclamebureau Defero